Add to Flipboard Magazine.

02 Mart 2006

ISO-9000 DENETLEMELERİ BAŞLIYOR...

FAKÜLTE'DE DENETLEME

Bildiğiniz gibi, Fakülte’mizin 55. kuruluş yılında Dekanlık hiç kimsenin haberi olmadan "büyük" bir gelişmeye imzasını attı: Fakülte TSE tarafından ISO-9000 türevli bir Kalite Belgesi ile sertifikalandı. Bu Belge’nin anlamı, bir soba borusu fabrikasında olduğu gibi, Okulumuzda her şeyin “kaliteli” yapıldığının tescili anlamına mı geliyordu? Değil. Aslında ISO-9000 süreçleri “kaliteyi garanti eden” süreçler değildir; sadece iş yerindeki girdi ve çıktılarda bir aksaklık olursa, bir “tüketici tatminsizliği” yaşanırsa, onun kimin yaptığını bulmaya yarayan, yazılı belge ile çalışma/iş yapma süreçleridir. Fakülte zaten herşeyini yazılı yapmak zorunda olduğundan, haddizatında ISO-9000 belgesine de ihtiyaç yoktur.

ISO-9000 Avrupa’da 1980’lerden sonra, neoliberal politikalar iyice cıvıtmasın, herkesin ne yaptığı belli olsun diye, geleneksel Kalite Kontrol Sistemleri (Örneklem Sistemi) yerine oluşturulmuş ve sanayiiden, hizmet sektörüne kadar uzanan bir kalite sürecinin belgelenmesi olarak ortaya çıktı. Adını, Merkezi Cenevre’deki ve International Standards Organisation’ın kısaltılmasından alıyor. 9000 sayısı da, öylesine söylenmiş bir “marka” numarası. Daha sonra 14000’e kadar geldi bu marka sayıları.

Türkiye’de 1990’larla birlikte Kalite Derneği’nin öncülüğünde gelişen modaya uyularak yaygınlaştı ve TSE de bu belgeyi 1995’lerden sonra karakuşi vermeye başladı.

Okulumuzda da, bu konuda uzman bir öğretim üyesi var: Veysel Batmaz. Prof. Dr. Veysel Batmaz, yanda gördüğünüz sertifika ile ISO-9000 ve türevleri ile kalite süreçlerinin Denetçisi sıfatına sahip. Belge’de yer alan NATIONAL REGISTRATION SCHEME FOR ASSESSORS OF QUALITY SYSTEMS ibaresi, İngiltere’nin Standart Enstitüsü’nün (BSI) bir programı ve bu program çerçevesinde sertifikalananlar, tüm Avrupa’da Kalite Uzmanı, Değerlendiricisi ve Denetçisi olarak çalışabiliyor. Nitekim, Prof. Batmaz da Türkiye’de KOSGEB bünyesinde üç Kalite Sistemi projesinde görev aldı: SÜPERLİT, BEYKENT İNŞAAT ve S&Q MART. Aynı zamanda, KİTOG (Kalite İçin Tanıtım Ortak Girişimi) bünyesinde, TSE-World Bank “Türkiye Kalite Tanıtımı Reklam ve PR Kampanyasın’da” birinci oldu (1994). Bu projenin büyük bir kısmı TSE’nin yönetimi tarafından durduruldu ve uygulanmadı. Batmaz, aynı zamanda 1994-96 arasında Kalite Derneği’nin Yönetim Kurulu’nda çalıştı.

Prof. Dr. Veysel Batmaz, belki biliyorsunuz, Beykent Üniversitesi’nin üç kurucusundan biri: Diğerleri, Adem Çelik ve Dr. Mustafa Melek. Beykent Üniversitesi’nden önce de (1993-1997) Liverpool John Moores Üniversity’nin Beykent Kampusu’nun Akademik Direktörü olarak çalıştı ve iki üniversite kurdu. Beykent Üniversitesi’nin efsanevi Mütevelli Heyeti şu kişilerden oluşmuştu: Adem Çelik, Mustafa Melek, Prof. Dr. Veysel Batmaz, Prof. Dr. Mustafa Aysan, Prof. Erhan Karaesmen, Suha Arın, Prof. Dr. Çağlar Keyder, Prof. Dr. Şevket Pamuk, Prof. Dr. Ayşen Akpınar.

İşte bu arka planla, Prof. Dr. Veysel Batmaz İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde Kalite Denetlemesi yapmaya başlıyor. Şunu da okurlarımıza duyuralım ki, ISO-9000 ve türevleri ile ilgili kalite süreçlerinin ilk koşulu, bu sürece giren kuruluşlarda çalışan tüm personelin bu süreç ile bilgili olmalarıdır. Oysa, ISO-9000 süreci, Fakülte Yönetim Kurulu dahil, okulda hiç kimseye resmi olarak haber verilmeden yapılmıştır. Yani, baştan yanlıştır. İkinci husus ise, Kanun ile yönetilen Kamu Kuruluşlarında ISO-9000’i uygulamak zordur ve İngiltere’de bile imkânsız olduğu fikrine varılmıştır. Üçüncüsü ise, akademik kuruluşlarda, ISO-9000’in ayrıca bir katkısı olamaz, çünkü akademisyenlik çoğunlukla standardize olmayan bir süreçtir.

Bütün bunlara karşın, İletişim Fakültesi’nde Kalite Denetimleri, uzman bir Denetçi ile başlıyor...

Sertifika fotoğrafını masaüstünüze kopyalarak okunabilir hale getirebilirsiniz.

Hiç yorum yok: